BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

In de financiering van kunst en cultuur is de afgelopen jaren veel veranderd. Een belangrijke ontwikkeling die hierbij past, is het ontstaan van crowdfunding. Kunstbalie publiceert daarom het inspiratieboekje ‘Crowdfunding voor amateurkunst’. Marieke zet namens Mestmag.nl alvast een paar belangrijke tips uit het boekje op een rijtje!

Geschreven door Marieke van Stigt

Erwin van Gool, Drumfanfare Exempel, haalde €3.075 op voor de aanschaf van nieuwe trommels en accessoires. Erwin van Gool, Drumfanfare Exempel, haalde €3.075 op voor de aanschaf van nieuwe trommels en accessoires. Foto: Gerard Suk, evenals foto in header. 

Het concept is eigenlijk heel eenvoudig: je plaatst een kunstproject online via een website of een filmpje waarmee je jouw publiek of ‘crowd’ aanspreekt. Voordekunst.nl is een voorbeeld van een platform waarop kunstinitiatieven gepresenteerd kunnen worden. Je vraagt aan je achterban het project te steunen met een donatie. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van een tegenprestatie die jij bedenkt. Je stelt een deadline vast waarbinnen het streefbedrag binnen moet zijn. De donateurs betalen pas wanneer het volledige bedrag is behaald. Wordt het streefbedrag niet gehaald, dan ontvang je ook niets. Het is dus belangrijk om je goed voor te bereiden en de crowdfunding goed op te zetten:

Wees goed voorbereid

Crowdfunding is laagdrempelig, maar daarin schuilt ook een gevaar. Een goede voorbereiding is erg belangrijk om in de crowdfunding te slagen. Je hebt immers pas iets aan de donaties, als het volledige streefbedrag is behaald. Jan Kinds van het Roosendaals Symfonie Orkest haalde € 2.030 op voor Rondo(m) Roosendaal, een cultuurestafette in samenwerking met dichters, beeldhouwers en dansers: “Je bent er niet mee, zoals Kunstbalie destijds al waarschuwde, door alleen maar de pagina te maken. Daarnaast is het lijstjes mailen, flyers maken, verenigingen toespreken, enzovoort”.

Jan Kinds, Roosendaals Symfonie Orkest, haalde €2030 op voor Rondo(m) Roosendaal: een cultuurestafette in samenwerking met o.a. dichters, beeldhouwers en dansers. Jan Kinds, Roosendaals Symfonie Orkest, haalde €2030 op voor Rondo(m) Roosendaal: een cultuurestafette in samenwerking met o.a. dichters, beeldhouwers en dansers. Foto: Leo de Jaeger. 

Bedenk van te voren goed waarom je wilt crowdfunden en hoe je dit gaat opzetten. Een gemiddelde crowdfundingsperiode telt 6 tot 8 weken. Begin dus op tijd met de voorbereiding. Ook vóór de crowdfundingsperiode is er veel werk te doen. Maak vooraf een goed publiciteitsplan. Wat doe je van tevoren, en daarna van week tot week. Dit biedt houvast als je midden in de crowdfundingsperiode zit. Hoe beter de voorbereiding, hoe groter de kans van slagen, en hoe groter de kans dat je de donaties daadwerkelijk binnenhaalt.

Maak gebruik van je netwerk

Crowdfunden helpt niet alleen bij het vinden van een nieuw publiek. Voor de amateurkunst is crowdfunding ook een belangrijk middel om je huidige netwerk te activeren. Je eigen netwerk kan een belangrijke rol spelen in het vinden van genoeg financiering. Zo ondervond ook Jeannette Vlierhuis, van Kamerkoor Ad Parnasssum. Ze haalde € 6.455 op voor het uitbrengen van een cd ter gelegenheid van hun 35-jarig bestaan: “Wat denk ik heeft geholpen is dat we als koor met 26 leden een groot aantal ambassadeurs hebben die hun netwerk konden benaderen. Volgens mij is het belangrijk dat mensen er veel over praten; van de 82 donateurs kan ik er 10 tot mezelf herleiden, en waarschijnlijk komt dat omdat mijn vrienden wisten dat ik er persoonlijk hard mee bezig ben geweest. Ze zijn dan eerder geneigd om in de buidel te tasten.”

Je eigen netwerk is vaak dichterbij dan je denkt. Maak gebruik van je sociale media. Vaak is het niet de moeite om een speciale Facebookpagina op te richten. Gebruik wat je al hebt.

Jeannette Vlierhuis, Kamerkoor Ad Parnassum, haalde €6.445 op voor het uitbrengen van een cd ter gelegenheid van hun 35-jarig bestaan. Foto: Ruud van Nooyen. Jeannette Vlierhuis, Kamerkoor Ad Parnassumhaalde €6.445 op voor het uitbrengen van een cd ter gelegenheid van hun 35-jarig bestaan. Foto: Ruud van Nooyen. 

Blijf realistisch

Het is belangrijk om goed na te denken over het streefbedrag, blijf hierin realistisch. Het is belangrijk dat jouw project kans van slagen heeft. De donaties komen te vervallen wanneer je jouw streefbedrag niet haalt. Amateurkunstprojecten halen gemiddeld tussen de € 2.000 en € 5.000 op, houd hier rekening mee in het opstellen van het streefbedrag. Zie crowdfunding als een middel, maar niet als doel. Het moet een laatste drempel zijn om je project uit te voeren. Zorg ervoor dat je de rest van de begroting al rond hebt.

Barbara Schoutens, Voorleesboetiek, haalde €7.960 op voor de eerste druk van het boek De wens van de Kleine Kip. Foto: Link Fotografie. Barbara Schoutens, Voorleesboetiekhaalde €7.960 op voor de eerste druk van het boek De wens van de Kleine Kip. Foto: Link Fotografie. 

Denk aan je achterban

Een belangrijk onderdeel van crowdfunding is het contact met je achterban. Ze zijn onmisbaar voor het schenken van donaties. Het is daarom belangrijk om goed na te denken over de tegenprestaties. Bedenk minimaal zeven tegenprestaties. Blijf bij het bedenken van de tegenprestaties dicht bij jezelf: welke bijzondere diensten kun jij aanbieden? Bedenk voor ieder wat wils’: een tegenprestatie voor je oma, maar ook een voor grote bedrijven. De tegenprestaties moeten passen bij de hoogte van de donatie. Draagt iemand bij met een groot bedrag, dan mag de tegenprestatie hier ook naar zijn. Verder is het belangrijk om de gehele campagne goed contact te houden met je achterban. Maak het contact met je achterban zo persoonlijk mogelijk. Social media kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Het is goed om je achterban op de hoogte te houden zodat ze weten waar ze aan hebben bijgedragen, en zich betrokken voelen bij het project.

Laura van der Westerlaken, Brabants Kamerkoor, haalde €4.315 op voor een bezoek van het Braziliaanse koor Unicanto aan Nederland voor een gezamenlijk project. Laura van der Westerlaken, Brabants Kamerkoor, haalde €4.315 op voor een bezoek van het Braziliaanse koor Unicanto aan Nederland voor een gezamenlijk project. 

Blijf enthousiast en gemotiveerd!

Tot slot, blijf enthousiast tot het einde en zorg voor een actieve houding! Crowdfunding vraagt om enthousiasme en inzet van het begin tot het eind. Mensen zullen sneller doneren wanneer ze merken dat jouw hart en ziel in het project ligt. Alleen een filmpje opnemen en wachten tot de donaties binnenstromen, is niet genoeg. Onderhoud het contact met de achterban en blijf actief en aanwezig. Deze inspanningen zijn essentieel voor een succesvolle crowdfunding campagne.

Meer tips en informatie vind je in het onderstaande inspiratieboekje ‘Crowdfunding voor amateurkunst’, dat is samengesteld door Kunstbalie.

Op Mestmag.nl verzamelen we alle lopende Brabantse crowdfundingsprojecten. Wist je dat in totaal 111 Brabantse crowdfundingsprojecten gezamenlijk al meer dan 1 miljoen euro hebben ontvangen aan donaties? Lees het hier

Lees het boekje met alle tips


Crowdfunding voor Amateurkunst Inspiratieboekje met tips, gemaakt door Kunstbalie.

Voor welk project wil jij crowdfunden?

Contact

Marieke van Stigt

Marieke van Stigt

Student Algemene Cultuurwetenschappen, freelance journalist linkedin.com
Joosje Duindam

Joosje Duindam

Adviseur Kunstbeoefening
Jasmijn van der Hamsvoord

Jasmijn van der Hamsvoord

adviseur kunstbeoefening

Reageren