BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Cultureel Brabant zit bomvol kennis en kunde. Directeuren, voorzitters, programmeurs, vrijwilligers en gastvrouwen: elk hebben zij hun eigen tips, geleerde lessen en visie op cultuur. In deze nieuwe rubriek vragen we steeds een andere speler uit het culturele veld naar zijn of haar geleerde lessen en tips. Maartje Vos-Swinkels vroeg Arnoud-Jan Bijsterveld naar wat hij heeft geleerd over cultureel Brabant in zijn functie als Hoogleraar Cultuur in Brabant aan de Universiteit van Tilburg.

Geschreven door Maartje Vos-Swinkels (Akina Art Projects)

Arnoud-Jan Bijsterveld Arnoud-Jan Bijsterveld

1. In de erfgoedsector werken niet alleen stoffige, oude mannetjes

"Ik werk zelf in de sector Erfgoed en Geschiedenis en merk dat ons imago nog steeds dat van de stoffige, oude mannetjes is. Terwijl er in de erfgoedsector juist heel veel jonge, creatieve, innovatieve mensen werken, zowel vrijwillig als professioneel. Erfgoed is als onderwerp in staat om een nieuw publiek aan te trekken en een bestaand publiek te behouden. Zelf vind ik de Brabantse dag in Heeze een erg mooi voorbeeld. Deze dag bestaat al decennia en weet elk jaar weer nieuwe mensen te trekken naar de activiteiten, en het terugkerende publiek te bedienen met erfgoed als hoofdonderdeel. Erfgoed is in staat dilemma's weer te geven en een ideale sector om mee samen te werken. Denk bijvoorbeeld aan het project Open Joodse Huizen, een samenwerking tussen Theater de NWE Vorst, Gypsy Festival, Universiteit van Tilburg en vele anderen."

2. Doe wat met je ligging

"Brabant heeft een ideale ligging voor samenwerkingen. Ingeklemd tussen de Randstad, Vlaanderen en Duitsland kan Brabant nog veel winnen wat praktische samenwerkingen betreft. Het is niet makkelijk om projecten te organiseren met buitenlandse gemeenten of instellingen, omdat de subsidiesystemen overal anders zijn. Veel fondsen eisen een economische spin-off van een project, terwijl het bijna onmogelijk is subsidie te krijgen voor cultuur- en erfgoedprojecten. De provincie kan hier een rol in spelen; ambtenaren zien elkaar regelmatig tijdens overleggen. Daar moet aandacht gekweekt worden voor cultuur en erfgoed."

Niet alles kan voor liefdewerk-oud papier, er moet dus geld voor komen.
- Arnoud-Jan Bijsterveld

3. De economische potentie van cultuur wordt onderschat

"Mensen wonen en werken het liefst op een plek waar ook een cultureel aanbod is. Dit weten we heel goed, maar de praktische uitwerking blijft nog wel eens achter. Om cultuur een economische waarde te laten hebben, moet er ook geld in! Niet alles kan voor liefdewerk-oud papier, er moet dus geld voor komen. Een fonds als Brabant C is natuurlijk geweldig, maar niet direct geschikt voor kleine initiatieven, omdat je 70 procent van de begroting met andere middelen moet dekken. Brabant C dekt 30 procent van de begroting."

4. Crowdfunding zorgt voor dynamiek

''Voor de projecten die niet geschikt zijn voor een subsidie-aanvraag of sponsoring door een fonds of groot bedrijf is crowdfunding de uitkomst. Ik heb er al meerdere malen gebruik van gemaakt, via platform Voordekunst. In het begin moest ik er erg aan wennen, maar het is fantastisch! Het geld dat je krijgt van de mensen die doneren, wordt vaak verdubbeld door de gemeente, als je je door bkkc laat adviseren en begeleiden. Het mooiste is dat je direct een achterban opbouwt, het is dynamisch en je krijgt direct reacties van het publiek. Daarnaast zorgt crowdfunding ervoor dat je gaat denken vanuit het publiek, wat vinden zij belangrijk, waar willen zij aan bijdragen en wat verwachten ze terug? Een van de projecten waarbij gebruik werd gemaakt van crowdfunding is de film Hier was Bertram van Stichting Verhalis. Mijn zoektocht naar een in de Holocaust vermoorde bewoner van mijn huis en interviews met zijn familieleden en een schoolgenoot zijn daarin vastgelegd.''

5. Waardeer de professional

"In Brabant werken veel mensen met een hoog niveau aan kennis en expertise. Maar als je een project wil doen is het kopje 'personeelskosten' vaak een moeilijk punt. Bij verschillende fondsen en subsidies is het niet mogelijk personeelskosten te vergoeden uit dat potje. Er is geld voor materiaal, PR-kosten, vervoerskosten enzovoort, maar van professionals wordt verwacht dat zij het vanwege de liefde voor het vak of de sector doen. Daardoor werken we veel met vrijwilligers die vaak erg enthousiast en leergierig zijn, maar het expertiseniveau van een professional missen. En de professional zit thuis. Natuurlijk doen professionals veel vanwege liefde voor de sector, maar zij moeten ook de huur kunnen betalen."

De header van dit artikel is afkomstig van Wikimedia.

Wil jij ook jouw geleerde lessen delen met de MEST-lezers?

Contact

Maartje Vos-Swinkels

Maartje Vos-Swinkels

Cultureel ondernemer museumdocent.nl
Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld

Prof. dr. Arnoud-Jan Bijsterveld

Hoogleraar Cultuur in Brabant, Universiteit van Tilburg tilburguniversity.edu

Reageren