BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Door de inzet van kinderboekenschrijvers op basisscholen brengt stichting De Schoolschrijver basisschoolkinderen in aanraking met literatuur en boeken als waardevolle aanvulling op het reguliere taalonderwijs. Sinds kort is De Schoolschrijver ook actief in Brabant! Mestmag.nl blikt terug op het traject bij Basisschool Westwijzer in Helmond.

Geschreven door Paulien Noordzij

De Schoolschrijver Anja Vereijken in actie in de klas De Schoolschrijver Anja Vereijken in actie in de klas Foto gemaakt door Ingrid Bink.

Het traject 

Gefinancierd door Kunstbalie, bkkc en gemeente Tilburg biedt Stichting De Schoolschrijver het traject aan scholen aan met kinderen die vaak in een taalarme omgeving opgroeien. In Helmond heeft ook CultuurContact bijgedragen. De stichting is al jaren actief in andere delen van Nederland en dit jaar startte het eerste traject op 5 scholen in Brabant. De Schoolschrijver is een kinderboekenauteur die aan een school gekoppeld wordt en een half schooljaar lang iedere week in de klas komt. Door samen te lezen, schrijven en vooral te sturen vanuit creativiteit en inspiratie worden steevast stijgende resultaten gemeten. Zowel in het taal- en leesniveau als het kwalitatief schrijven en bovenal de beleving van het leren met plezier.

Dat het een daverend succes was, is een understatement. Uit de hele afscheidsshow is dit feit niet te missen. Stralende gezichten, trotse voordrachten, veel knuffels en best wel wat natte ogen op het einde. “Het is écht fantastisch!” knikt de enthousiaste leerkracht naast me in de zaal. De leerlingen van Basisschool Westwijzer in Helmond hebben samen met hun adjunct directeur met én voor Schoolschrijver Anja Vereijken een programma opgevoerd in een echte theaterzaal, met verhalen, gedichten en muziek. Allemaal om haar te bedanken voor het afgelopen traject.

De resultaten worden met trots gepresenteerd door de leerlingen. De resultaten worden met trots gepresenteerd door de leerlingen.

Gemotiveerde school

Ik ontmoet ze na afloop van het traject. Maar in het gesprek met adjunct directeur Manon Bell, schoolschrijver Anja Vereijken en directeur van stichting De Schoolschrijver Annemiek Neefjes gaan we terug naar het begin. Het was een toevallig tweetberichtje waardoor Manon Bell haar interesse was gewekt. Op een informatiebijeenkomst in de bibliotheek wist ze met haar enthousiasme en vastbeslotenheid de basis te leggen om als school geselecteerd te worden voor dit traject. Annemiek Neefjes, de directeur van De Schoolschrijver: “Om tot een succesvolle samenwerking, en een vruchtbaar project te komen is het belangrijk dat de school gemotiveerd is. Manon zei: “Dat wil ik bij ons op school!” waardoor ik de eerste indruk kreeg dat de schoolschrijver bij haar in goede handen zou zijn. Het vraagt namelijk een grote betrokkenheid van de school. Naast de lessen van De Schoolschrijver komen er een professionaliseringsworkshop op het gebied van lettereneducatie voor de leerkrachten bij kijken, en een oudersalon waarbij ouders handvatten worden aangereikt om lees- en schrijfplezier van hun kinderen te stimuleren. En natuurlijk de organisatie van de feestelijke start en het slotfeest.”

Een voorbeeld uit de regio

De school en haar leerlingen en leerkrachten heten de schoolschrijver welkom met toeters en bellen tijdens het startfeest. Het doel is om de schoolschrijver aan iedereen voor te stellen. Zo is de hele school vanaf het eerste begin op de hoogte en maximaal betrokken. Er wordt een keuze gemaakt voor een schrijver uit de directe omgeving die de kinderen als voorbeeld kunnen zien.  Anja is de schrijfster van verschillende jeugdromans waaronder ‘De koningin van het Web’, die nu ook verfilmd is. Bij het welkom ontving ze een officiële schoolschrijver-sjerp. “Die betrokkenheid is direct merkbaar” zegt Anja. “En de leerlingen vinden het over het algemeen heel gaaf om les te krijgen in schrijven. Vooral omdat de lessen gegeven worden door een ‘echte’ schrijfster.”

“Het is eigenlijk meer dan gewoon een voorbeeld,” vult Annemiek aan. “Een echte schrijfster, die persoonlijk betrokken is met de leerlingen en ook nog elke week terug komt. En dan gebeurt er iets belangrijks: er ontstaat verbinding.” Glunderend knikken de andere dames. Verbinding is echt het sleutelwoord van het project.

“Tegen het einde van het traject begon ik me soms wel een beetje een popster te voelen, ” zegt Anja. "Er waren zelfs een paar meiden die weifelend en schoorvoetend, uiteindelijk durfden te vragen of ze een selfie met mij mochten maken!” lacht Anja.

Tegen het einde van het traject begon ik me soms wel een beetje een popster te voelen!
- Anja Vereijken
De Schoolschrijver Anja Vereijken De Schoolschrijver Anja Vereijken Foto gemaakt door Ingrid Bink.

Loslaten van creativiteit

Uit de show was op te maken dat de kinderen het geweldig vonden. Iedereen deed enthousiast mee. Leerlingen van de deelnemende groepen (groep 4, 5 en topklas 7) lazen met trots hun gedichtjes en verhaaltjes voor. Verschillende verhaaltjes gaan over Anja. En waarom het jammer is dat ze weer gaat. De leerlingen gaven de microfoon door en plots klonk er een enthousiast gejoel. Twee stoere vrienden lazen samen een verhaal. Het was een grappig verhaal vanuit het perspectief van een kaasblokje. Hoe hij vanuit uit de koelkast op avontuur ging. “Een prachtig voorbeeld!“ vindt Annemiek. “Dit is nou een mooi resultaat. Ze hebben geleerd dat hun creatieve vrijheid te gebruiken. Ze kozen voor dit ongebruikelijke perspectief, en hielden er aan vast.” 

Het feit dat ze mogen loslaten en vanuit creativiteit gaan spelen met taal geeft ze een positieve ervaring.
- Annemiek Neefjes

Manon vult aan: “Vandaar ook het stukje in de show, waarin we duidelijk maakten dat wat je schrijft niet echt hoeft te zijn. Dat in boeken alles kan en alles mag. Dat wilden we nogmaals benadrukken.”

“Dat was soms best een uitdaging”, gaat Anja verder. “Ik vond het erg leuk dat ik mijn eigen invulling kon geven aan de wekelijkse lessen. Maar al doende merk je bijvoorbeeld dat het echt even duurt voordat ze doorhebben dat ook écht alles mag. In het begin vroegen ze steeds: mag dit ook? En hierover? Echt? Ook dit? Dat is nu het verschil. Bij de reguliere vakken liggen er veel zaken vast. Moeten ze zich aan opdrachten houden en is er veel omkaderd. Het mooie is, dat je het langzaam ziet gebeuren.”

Annemiek vult aan: “Vooral gedemotiveerde kinderen bereik je hier goed mee. Het feit dat ze mogen loslaten en vanuit creativiteit gaan spelen met taal geeft ze een positieve ervaring.” “Ik zag echt een stijgende lijn.” knikt Anja bevestigend, “en dat is wat mij heel veel voldoening heeft gegeven.”

Manon: “Het mooie is dat het hiermee nog niet is afgelopen. De leerlingen kijken vanaf nu anders naar taal, maar ook de leerkrachten zijn wijzer geworden en in staat hun steentje bij te dragen. Als schoolschrijver laat behalve de sjerp, veel meer achter op de school.”

Wil jij reageren op dit artikel?

Contact

Paulien Noordzij

Paulien Noordzij

freelance tekstschrijver stukjetekst.nl

Reageren