BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Pop-up is volwassen geworden. Tijdelijke winkels creëren een kunstmatige schaarste die mensen verleidt tot aankopen omdat ze alleen daar en dan verkrijgbaar zijn. Geen wonder dat we deze tactiek in allerlei verschijningsvormen waarnemen. De culturele sector heeft het kunstje inmiddels afgekeken en komt uit de kast met pop-up cinema, pop-up galleries en pop-up bibliotheken: in een telefooncel, op een parkeerplaats of in een lege etalage. Waarin schuilt ‘m het succes? Wij laten je vijf uiteenlopende voorbeelden zien van sprookjes tot drie-seconden-kunst.

Geschreven door Marianne Hermans

En zoals het een echte pop-up betaamt: niets staat vast, inhoud, partners, toegangsprijzen en aanvangstijden variëren.
- Marianne Hermans

1. De Bekende Brabander pop-up

Even een zijpad inslaan kan een handige marketingstunt zijn, om je opnieuw onder de aandacht te brengen of je beroemdheid te vieren. Zoals Guus Meeuwis die in februari vier dagen uitpakt met pop-up restaurant Gustaaf aan de Piushaven in Tilburg. Of Roy en Rianne Donders die tijdens de feestdagen een pop-up store voor hun huispakken openden op Winterland Zaanstad. In dit rijtje mag een Van Gogh natuurlijk niet ontbreken, na 125 jaar. In Nuenen zal op 1 april 2015 The Vincent Affair van start gaan in het historische pand Nune Ville. Kunstenaars en vormgevers worden uitgenodigd om de geest en het karakter van de schilder te vertalen naar “kortstondige, maar intensieve affaires” met Van Gogh. Alles in het huis staat in dienst van zoeken, ontdekken en beleven, zoals Vincent van Gogh dat zelf ook deed. Gedurende zes maanden worden er ook symposia, voordrachten, performances en andere bijeenkomsten georganiseerd. De pop-up tentoonstelling in Nune Ville loopt tot 30 september 2015.

Humberto Tan te gast bij het pop-up restaurant van Guus Meeuwis, genaamd Gustaaf.

2. 3sec.gallery

Wie de Chassé parkeergarage in Breda binnenrijdt of fietst heeft wellicht een seconde of drie om notie te nemen van een kunstwerk. Niet genoeg om een kunstwerk volledig te ‘zien’, maar voldoende om geprikkeld te raken. Dennis Elbers, oprichter van het Graphic Design Festival Breda, bedacht het concept met 50 posters die aan je voorbijflitsen terwijl je de parkeergarage inrijdt, op weg naar het theater, filmhuis of casino. De ambitie van Breda om de kracht van de visuele cultuur uit te dragen strookte volgens Elbers niet met de grijze entree die aan een cultureel bezoekje voorafging. In onze beeldcultuur worden we overspoeld met beelden die we in een split seconde in ons opnemen. Vandaar de ‘3 seconden’ expositie met posters van kunstenaars en designers. Daarmee biedt 3sec.gallery een podium aan een nieuwe generatie (internationale) ontwerpers.

Chassé parkeergarage in Breda Chassé parkeergarage in Breda 3sec.gallery

3. OpenluchtHotel

Ervaringstheater met oog voor milieu en maatschappij, dat is wat Fields of Wonder biedt. Dit collectief van wisselende theatermakers, beeldend kunstenaars, dansers, VJ's, vormgevers en muzikanten werkt op bijzondere locaties zoals het bollenveld, het strand, een voormalige Meelfabriek, of een museum. Werken op locatie schept ruimte voor experiment, een andere ervaring. Een ervaring zoals het OpenluchtHotel: voor één nacht wordt de stad omgetoverd tot een groot hotel in de buitenlucht. Terwijl je overnacht in een voor de gelegenheid opgezet kunstwerk kun je genieten van zinnenprikkelende voorstellingen met werelddans, muziek en kunst. Zo waren ze al te gast in het Warandebos in Tilburg. Behalve het OpenluchtHotel biedt Fields of Wonder ook andere performances zoals HartsTochten, Nachtblauw en Spaanse Hoer. Op 12 september 2015 zal er weer een OpenluchtHotel zijn in Tilburg.

Halve Maan Halve Maan Gemaakt door Geert van der Velden in samenwerking met leerlingen Da Vinci college afdeling VMBO Handel.

4. Pop-Up Cinema

Wie de huidige breedbeeldgeneratie van de bank af wil krijgen om naar de film te gaan, moet met iets verrassends komen. De mensen van Pop-Up Cinema hebben dat kennelijk goed begrepen. Pop-Up Cinema is een nieuw initiatief dat films vertoont op onverwachte locaties in de stad, passend bij de film die wordt vertoond. In december was de klassieke roadmovie Wild at Heart van David Lynch te zien in de showroom van autogarage Probaat. Een korte film gaat aan de vertoning vooraf en na de film is er een gesprek met de makers of een debat over het thema. En zoals het een echte pop-up betaamt: niets staat vast, inhoud, partners, toegangsprijzen en aanvangstijden variëren.

Ook het Brabantse initiatief Solar Cinema is een Pop-Up Cinema, maar dan op zonne-energie!

Pop up cinema bij Ladybird skatepark Pop up cinema bij Ladybird skatepark

5. De MakersBuzz

De bibliotheek nieuwe stijl: dat is een combinatie van dáár zijn waar je publiek is, verrassen met nieuwe dingen en inspelen op trends zoals de Makersbeweging. Dat doen de Brabantse bibliotheken met de MakersBuzz, het mobiele fablab vol maak-apparatuur. De MakersBuzz toert van evenement naar school naar bijeenkomst naar bibliotheek – alles om verschillende doelgroepen in aanraking te brengen met moderne digitale (maak-) technieken. De mobiele crew van de bus laat de mensen zien en vooral ervaren hoe je kunt werken met een lasersnijder, een 3D printer, een folieplotter, de MakeyMakey en meer van dat moois. Wij zeggen: wauw! Dat zeggen we ook bij de absolute tegenhanger van dit fenomeen, de BiblioBurro uit Argentinië: per ezel met je boeken naar de meest afgelegen dorpjes. Leuke uitdaging voor de MakersBuzz on tour!

Deze tekst is een bewerking van een artikel dat eerder verscheen in DURF! , het e-magazine voor bibliotheken en andere ondernemende organisaties.

Welk Brabantse pop-up vind jij het leukst? Laat het ons hieronder weten!

Heb jij zelf nog een leuk voorbeeld van een pop-up?

Contact

Marianne Hermans

Marianne Hermans

Freelance editor / journalist & PhD student linkedin.com

Reageren