BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Het begon met een Facebookpagina: toffe concerten en hippe festivals. Nadat meer dan tweehonderd vrienden zich hadden aangesloten bij deze Facebookgroep, besloot de Bredase Joep van Leijsen er meer mee te doen. Toen heeft hij Curated opgericht. Onder de naam Curated organiseert hij shows voor artiesten met een sfeervolle en intieme uitstraling. In januari 2014 vond de eerste show plaats. Waarom is het muziekplatform Curated zo vernieuwend en wat kunnen we hiervan leren? Renée vroeg Joep namens Mestmag.nl de hemd van het lijf.

Geschreven door Renée de Kruif

“In 2011 bezocht ik een concert in Londen van Nizlopi. Daar komt mijn inspiratie van Curated vandaan”, zegt Joep van Leijsen. “Er was een duidelijke regel die avond, tijdens de muziek werd er niet gepraat maar geluisterd. De focus lag bij de muziek en iedereen was dan ook stil. Het publiek stond echt open voor nieuwe muziek. Zo onwijs gaaf.”

De focus lag bij de muziek en iedereen was dan ook stil
- Joep van Leijsen

Dat iedereen stil was, sprak Joep enorm aan. “Het optreden was in de Union Chapel in Londen. Eén van de mooiste venue’s die ik ooit heb bezocht. Zo’n 1500 mensen konden het concert bijwonen. En iedereen kwam er voor de muziek.” Joep heeft Curated opgericht omdat hij een hoop miste bij shows in Nederland. “De verbinding tussen het publiek en de artiest is soms ver te zoeken en bij sommige optredens heb je een verrekijker nodig om überhaupt de artiest te kunnen zien. Je voelt je niet betrokken als publiek zijnde.” Daarom dat de shows die Joep neerzet kleinschalig zijn. Zo’n vijftig tot honderd man kunnen een show bijwonen. “Er zijn drie punten belangrijk voor de beleving van Curated. De sfeer staat voorop. Daarnaast kwalitatieve artiesten en tot slot de locaties. Ik leg graag kussens op de grond, waar het publiek op gaat zitten. Er is dan meer een sfeer waarbij je vanzelf je mond houdt en je naar de muziek luistert. Gesprekken met elkaar houden kan voor of na het optreden.”

Er zijn drie punten belangrijk voor de beleving van Curated; sfeer, kwalitatieve artiesten en de locaties
- Joep van Leijsen
Fotograaf: Niels Steeghs

Curated is dus opgericht met de achterliggende gedachte om artiesten en het publiek dichter bij elkaar te brengen. “Hierdoor kan je je echt verliezen in muziek en hoe fijn is dat wel niet. Ieder kan op zijn eigen manier het optreden beleven, zonder gestoord te worden door gepraat of telefoons”, aldus Joep. Maar het ging Joep niet alleen om de beleving van de muziek, hij snapt ook niet goed hoe het kan dat mensen die blijkbaar een zelfde passie delen, de muziek van die artiest, niet met elkaar in gesprek gaan. Wel vóór of na het concert dan natuurlijk. “Het publiek van een concert heeft  vaak een hoop dingen gemeen. Door een intieme sfeer tijdens het optreden neer te zetten, raken mensen makkelijker met elkaar aan de praat. En daar kunnen hele mooie dingen uitkomen zoals nieuwe samenwerkingen of zelfs dates. De sfeer is relaxter en ook de artiest drinkt naderhand nog een biertje mee.”

Ook de artiest drinkt naderhand nog een biertje mee
- Joep van Leijsen

Curated bestaat nu ongeveer twee jaar. Twee jaar waarin Joep al een aantal successen heeft geboekt. “Ik ben het meest trots op het geheel en dat ik niet heb opgegeven. Het is heel lastig om het publiek te bereiken en het balletje begint nu net een beetje te rollen. Ik heb harde lessen geleerd, zoals dat je toch echt de enige bent die dit wilt. Mensen zeggen vol overtuiging dat ze het fantastisch vinden en dat ze er de volgende keer ook weer bij zijn, maar vervolgens zie je ze niet meer terug.” Het meeste werk gaat volgens Joep zitten in het bereiken van je publiek. “Het is moeilijk uit te leggen wat het verschil is met een concert voor honderd man in de Mezz en waarom het een ander soort beleving is. Je moet het echt voelen. Daarnaast is timing ook heel belangrijk, wanneer je wat communiceert. Maanden van tevoren weten mensen nog niet wat ze tegen die tijd gaan doen, maar twee weken van tevoren zit de agenda vaak al vol.” Gelukkig voor Joep gaat het vinden van locaties en artiesten steeds makkelijk. “Soms nemen artiesten zelf contact met me op en voor locaties krijg ik vaak tips van mensen die in de facebookgroep zitten.” Joep zijn favoriete locaties tot nu toe zijn de Avenue in Breda, de Bovenkamer in Groningen (is een oude watertoren) en hotel Zoku in Amsterdam. “Om in de Bovenkamer te komen moest je met een klein liftje naar boven. Er konden maar zo’n tachtig man binnen.”

Om in de Bovenkamer te komen, moest je met een klein liftje naar boven
- Joep van Leijsen
Fotograaf: Sophie Hemels

De artiesten die Joep neerzet voor zijn shows met Curated zijn vaak aanstormende talenten die kwalitatief goede muziek maken. “Ik zoek geen sociale bevestiging, maar als ik een artiest voor het eerst naar Nederland haal voor enkele shows en die later op 3FM te horen is, ja dan voel ik me wel een beetje trots. Bijvoorbeeld met Nathan Ball, die heb ik voor het eerst naar Nederland gehaald eind 2015 voor negen shows. Later stond hij onder andere op het 7 Layers Festival en in de Melkweg.”

Ik zoek geen sociale bevestiging, maar als ik een artiest voor het eerst naar Nederland haal voor enkele shows en die later op 3FM te horen is, ja dan voel ik me wel een beetje trots.
- Joep van Leijsen
Nathan Ball - Right Place | Live in Amsterdam Nathan Ball speelt zijn nummer "Right Place" live vanuit een historisch pand met zicht over de grachten van Amsterdam

Tot nu toe heeft Joep alles zelf gefinancierd. “Daarom dat ik daarnaast ook moet werken. Maar dit is wel het moment dat er wat moet gaan veranderen. Ik heb afgelopen jaar drie tours gedaan en  ben daar dan zo’n drie tot vier maanden fulltime mee bezig met het regelen van de shows, de locatie, de communicatie. Dat betekent dus ook dat ik die maanden niet kan werken en er geen inkomsten zijn. Daarom wil ik vooral in de toekomst er voor zorgen dat de promotie beter en makkelijker gaat en meer samenwerkingen met bijvoorbeeld bedrijven. Dat ik door één mail de deur uit te doen mijn publiek weet te bereiken en de shows in een paar dagen uitverkocht zijn. Het is nooit mijn doel geweest om er geld mee te verdienen, maar om het te kunnen voortzetten en er genoeg tijd in te kunnen blijven steken, is het belangrijk dat het niet alleen geld blijft kosten.”

Wil jij reageren op dit artikel?

Contact

Renée de Kruif

Renée de Kruif

Freelance journalist, tekstschrijver en fotograaf linkedin.com
Joep van Leijsen

Joep van Leijsen

Oprichter Curated curated.am

Reageren