BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Het festivalseizoen is in volle gang. Ben je dit jaar niet als bezoeker maar als maker of kunstenaar bij een festival betrokken en staat jouw werk op een festival? Sta dan even stil bij deze vijf tips

Dit artikel verscheen eerder op Cultuur+Ondernemen.

1. Vorm een goed idee van de context van het festival. Mensen komen niet voor de kunst, daar lopen ze tegenaan. Welke boodschap of welk thema heeft het festival? En hoe kan jouw kunst daarop inspelen?

2. Besef dat meewerken aan een festival ook een vorm van werkervaring is en dat je leert omgaan met een opdrachtgever. Je kunt niet altijd autonoom je werk maken, er zijn vaak bepaalde vragen of eisen van het festival aan de kunstenaars. Houd daar rekening mee.

foto: Maarten van Haaff

3. Bedenk goed wat je grenzen zijn in het desgevraagd aanpassen van je werk. Er zijn genoeg verhalen van kunstenaars wiens werk werd afgewezen voor een festival omdat het te confronterend zou zijn of niet bij de ervaring zou passen.

4. Vraag je bij een open call af: is deze vraag voor mij duidelijk genoeg geformuleerd om werk te leveren dat aansluit bij de verwachtingen? Wil je meer uitleg, vraag die dan eerst, voordat je aan jouw inzending gaat werken.

5. Festivals kunnen ook juist een goed platform zijn voor interactie. Hoe kan je met jouw werk de doelgroep van het festival bereiken, met ze in discussie gaan of aan het nadenken zetten? Wat doe je met de reacties van het publiek?

Dit artikel verscheen eerder in de nieuwsbrief van Cultuur+Ondernemen, kenniscentrum voor ondernemerschap in de cultuursector. Wil je hun nieuwsbrief ook ontvangen, schrijf je dan hier in.

Heb jij aanvullingen?

Reageren