BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Wat was volgens jou dé culturele gebeurtenis van 2015 in Noord-Brabant? We deden een oproep via mail en social media en stelden onderstaande top (1)5 mede samen uit de meest genoemde suggesties. Natuurlijk: we vergelijken appels met peren. Maar we willen wel eens zien wat na een jaar echt is blijven hangen bij cultuurmakers en -liefhebbers. MEST-redacteur Dieter van den Bergh licht ze toe.

Geschreven door Dieter van den Bergh

Stem je mee?

Welke gebeurtenis is jou het meest bijgebleven? Stemmen kan door te reageren op dit artikel!

* Van Gogh Jaar 2015

Het zal niemand ontgaan zijn: 2015 was Van Gogh-jaar. 125 jaar geleden overleed de in Zundert geboren schilder. Enkele highlights: De expo Munch: Van Gogh in het Amsterdamse Van Gogh Museum, er waren expo's in Kröller-Müller, Museum voor Schone Kunsten in Culturele hoofdstad Mons, maar uiteraard ook in bakermat Brabant. In het Noordbrabants Museum Design uit het land van de aardappeleters: vormgevers ontmoetten Van Gogh, in Zundert De Wereld van Van Gogh, in Nuenen The Vincent Affair en in Tilburg De Nieuwe Vincent. Vanuit Nuenen werden ook nachtelijke excursies georganiseerd over het Starry Night-pad: een lichtgevend fietspad van Daan Roosengaarde, geïnspireerd op de sterrenluchten van Van Gogh. Ook op lichtfestival GLOW kwam Van Gogh uitgebreid langs, op Theaterfestival Boulevard, het Bloemencorso in Zundert, zelfs dance-event Wish Outdoor. In MEST #8 verscheen een ingezonden brief van de schilder zelf, waarin hij reageerde op zijn eigen uitverkoop. Het zou zijn laatste brief worden, gebaseerd op een angstaanjagende droom, een visioen over het jaar 2015…

In MEST #8 verscheen een ingezonden brief van de schilder zelf, waarin hij reageerde op zijn eigen uitverkoop.

* R.I.P. Armand (1946-2015): altijd die hippiezanger van 'Ben ik te min'

Net nu hij dankzij een 'comeback' - te danken aan een album en tournee met nederbietband The Kik - eindelijk weer 's serieus genomen werd en vijftig jaar na zijn eerste single, overleed protestzanger Armand (Herman van Loenhout) op 69-jarige leeftijd. Armand kampte als kind al met een broze gezondheid, dus zag hij al die jaren erna als extra tijd. In de cannabis vond hij zijn medicijn. 'No blow, no show', werd zijn adagium. Armand was de enige echte protestzanger van Nederland, hij bleef zijn idealen trouw tot aan zijn dood. In 1966 kwam zijn derde single uit: Een van hen ben ik, met op de B-kant Ben ik te min, een protestsong tegen de vastgeroeste burgermaatschappij. Deze slaat aanvankelijk niet aan, maar na een half jaar stoot de single dankzij de B-kant door naar de hoogste regionen van de hitlijsten. Het nummer groeide uit tot een evergreen, maar was behalve een zegen ook een vloek voor de zanger. Hij zou altijd die hippiezanger van Ben ik te min blijven, terwijl er uit zijn pen nog tientallen andere sterke nummers zouden komen. Een deel ervan staat op het in 1967 verschenen debuut, misschien wel het beste Nederlandstalige plaat ooit. Armand bleef platen maken en gaf nog door heel het land begeesterde, vaak urenlange optredens.

Voor MEST #10 hield Jeroen de Leijer een Kenjezelf Kit sessie met Armand. Beluister ook het bijbehorende radiofragment > http://ow.ly/Wdogl

* Oscar voor Job Joris en Marieke?

Job Roggeveen (1979), Joris Oprins (1980) en Marieke Blaauw (1979), alias animatietrio Job, Joris & Marieke, mochten dromen van een echte Oscar. Hun kortfilm A Single Life bracht hen tot de rode loper in Los Angeles als genomineerde voor een Oscar voor beste Animated Short Film. De laatste keer dat Nederland het felbegeerde beeldje voor een animatiefilm won was in 2001 dankzij Father and Daughter van Michael Dudok de Wit. In A Single Life (duur: 2 minuut 15) zet het karakter Pia een mysterieuze vinylsingle op, waardoor ze in staat blijkt - voor- en achteruit - door haar eigen leven te reizen. Echt dromen over een Oscar durfden de makers toch niet. "Als we straks bij die Oscaruitreiking in de zaal zitten, man, dat is al heel wat", zei Roggeveen in MEST. Disney ging uiteindelijk aan de haal met de hoofdprijs, maar de naam Job, Joris & Marieke was internationaal gevestigd. Het trio speelde zich in 2015 ook in de kijker met Bon Voyage!, een promotiefilmpje voor de Tour de France in Utrecht, de clip bij het gelijknamige nummer van zanger/gitarist Blaudzun.

Voor MEST #8 belichtten we de bijzondere filmcarrière van Job, Joris en Marieke in 17 hapklare brokken.

* Matthijs Rümke (1954-2015): theatermaker in hart en nieren

Met het afscheid van regisseur en artistiek leider Matthijs Rümke ging een van de meest gedreven theatermakers van Nederland heen. De geboren Amsterdammer was sinds 2005 artistiek leider bij Het Zuidelijk Toneel ( HZT), eerst in Eindhoven daarna in Tilburg. Daarvoor - vanaf 1998 – werkte hij bij Artemis in Den Bosch. Als regisseur en artistiek leider wilde Rümke bij HZT met avontuurlijke stukken een groot publiek bereiken. Dat lukte hem met spektakelstukken als de De Grote Verkiezingsshow, Driestuiveropera, Mahagonny songspiel/Lied van de stad, De reis om de wereld in tachtig dagen (met bekende cabaretiers) en Vertellingen van 1001 nacht (met Marc-Marie Huijbregts en Ashton Brothers). Zijn laatste wapenfeit was De Man en Rümke door Europa. Lucas De Man, de stadskunstenaar van Den Bosch, werd door zijn leermeester op pad gestuurd door Europa. Rümke kreeg in juni 2015, uit handen van burgemeester Noordanus de Tilburg Trofee uitgereikt voor zijn verdiensten voor de gezamenlijke culturele belangen van Tilburg. Matthijs Rümke overleed veel te vroeg, op 60-jarige leeftijd in zijn woonplaats Zaltbommel. Hij werd bij HZT opgevolgd door Piet Menu.

In MEST #12 bezoekt Eric Alink het graf van Matthijs Rümke.

* FC Bergman/Toneelhuis-Het land Nod

Voor de locatievoorstelling Het land Nod liet het Vlaamse FC Bergman - een jong Belgisch theatercollectief rond zes jonge acteurs/theatermakers/kunstenaars - onder de hoede van het Antwerpse Toneelhuis - de grootse Rubenszaal van het Antwerpse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten compleet nabouwen. Met drie trailers namen ze deze zomer de complete museumzaal mee naar de Maaspoort tijdens Theaterfestival Boulevard. In Het land Nod presenteerden de Vlamingen - in een mix van (anarchistisch) theater, poëzie, slapstick, dans en filmische beelden - een uniek verhaal over bezoekers, suppoosten en werkmensen, met als rode draad een te groot schilderij dat door een te kleine deur moet.

In MEST #10 een artikel over FC Bergman.

Extra Hoogtepunten

* Museumrobot Van Abbe Eindhoven

Via een webcam kunnen mensen met een fysieke beperking sinds dit najaar dankzij de museumrobot vanuit hun huis toch een expositie bekijken. De Europese primeur is voor het Van Abbemuseum in Eindhoven.

* Albert Siebelink (1950-2015)

Markant en bezield geestelijk vader van het Tilburgse Gipsy Festival. Het goede nieuws: de 20e editie eind mei 2016 gaat toch door. Albert had al een wensenlijstje klaarliggen.

* 10e Speedfest

Het visitekaartje van Eindhoven Rockcity, en rauwste rock 'n rollfestival van Zuid-Nederland vierde in het Klokgebouw met 5000 rockliefhebbers haar 10e verjaardag. Of het festival doorgaat is nog niet helemaal zeker, nu geestelijk vader, rockband Peter Pan Speedrock, er zelf mee gaat stoppen.

* In Limbo Embassy

Geen ambassade voor Limburgers, maar voor mensen 'in limbo', in onzekerheid. Social designer Manon van Hoeckel (1990) studeerde vorig jaar cum laude af aan de Design Academy. Ze speelde zichin de picture met de spraakmakende In Limbo Embassy, een mobiele ambassade voor uitgeprocedeerde vluchtelingen.

* 25 jaar Literair Café Helmond

Literair fenomeen in Helmond. Nagenoeg alle groten van de Nederlandse én Vlaamse literatuur kwamen en trokken gemiddeld zo'n vijfhonderd bezoekers. Nergens in Nederland komen zo frequent zoveel mensen samen om een avond te luisteren naar een schrijver.

* Dré Didderiëns

Twee films van de Eindhovense filmmaker gingen in première op grote festivals. Little Water Stories - drie korte, kunstzinnige films over ons gedrag en hoe kinderen daar naar kijken - op het Nederlands Film Festival in Utrecht, Mijn witte hemd, ging in première op het International Film Festival Rotterdam. Een documentairefilm over Rob Krikke die Down heeft en acteur is bij de Eindhovense theatergroep Carte Blanche.

* Verbouwing 013 Tilburg

Om beter te concurreren met de grote zalen in de Randstad en nog grotere acts plaats te kunnen bieden ging de capaciteit van de grote zaal van 2000 naar 3000. De kleine zaal van 325 naar 700 concertbezoekers. Beide zalen kregen een eigen ingang. De bovenzaal Stage01 verdween echter, evenals de repetitieruimtes.

* Social Label

Social Label koppelt vooraanstaande designers aan mensen die om fysieke of mentale redenen moeite hebben met normaal werk. Tijdens de Dutch Design Week presenteerde het label twee nieuwe productlijnen met onder andere servies.

* Mistero, Brabantse Volksopera (in het Peellands)

Muziektheaterstuk Mistero Buffo van Dario Fo was een hit in de zeventiger jaren. Een clubje Astense creatievelingen hertaalde de satirische hippieklassieker naar het Brabant van nu. Met groot succes.

* Luminarium op Stiltefestival

Letterlijk luchtkasteel van het Engelse Architects of Air was een publiekstrekker van jewelste op het tweejaarlijkse Stiltefestival van jeugddansgezelschap De Stilte in Breda.

* Fresku

Spraakmakend hiphopper Fresku ontketende de nodige publiciteit met zijn langverwachte nieuwe album Nooit meer terug.

* La Vie de Jean Marie

Filmmaker Peter van Houten (1951) volgt in zijn film La Vie de Jean Marie (première op filmfestival Rotterdam) een praatgrage pastoor die 25 dorpjes in de Pyreneeën onder z'n hoede heeft.

* 20 jaar Extrema Outdoor Best

Het (ooit) pionierende dancefestival Extrema Outdoor bestaat 20 jaar.

* Born Digital Moti Breda

Born Digital: fraaie (doe-)expo in MOTI Breda. Over de pros en cons van de digitale revolutie.

* De nieuwe Marie Kessels

"Een Nederlandse Virginia Wolf en een vrouwelijke Marcel Proust in één", noemde filosofe en schrijfster Joke Hermsen haar in MEST. Marie Kessels schrijft een boek en doet dat goed. Alleen wordt ze vooral door de critici opgepikt en niet door het publiek. Brullen is haar nieuwste werk.

Welke gebeurtenis is jou het meest bijgebleven?

Contact

Dieter van den Bergh

Dieter van den Bergh

Journalist cingelstraat.blogspot.nl

Reageren