BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

De zomervakantie is bijna voorbij en het normale leven gaat weer van start. In de culturele sector wordt de start van het seizoen graag gevierd, om een voorproefje te geven van het culturele aanbod. De bekendste opening is de UIT markt in Amsterdam, waar een landelijk overzicht wordt gepresenteerd met een brede programmering. In Brabant is alleen Hallo Cultuur! in Eindhoven een opening in een samenwerkingsverband. Wat is de meerwaarde van een gratis evenement waarbij de opening van het culturele seizoen wordt gevierd?

Geschreven door Romy van den Nieuwenhof

Best of the Fest - Parktheater Best of the Fest - Parktheater

De landelijke UIT markt met jaarlijks 500.000 bezoekers is de grootste seizoensopener met een brede vertegenwoordiging verdeeld over drie dagen. Toch is de programmering erg gericht op Amsterdam en Noord-Holland, wat ook logisch is aangezien de culturele locaties in Amsterdam zijn. Er zijn ook lokale seizoensopeningen zoals het succesvolle Uitfeest in Utrecht, georganiseerd door de organisatie Culturele Zondagen. In Brabant is er sinds 2007 Hallo Cultuur! in Eindhoven, waarbij alle Eindhovense culturele organisaties zich verenigen om een dag lang te laten zien wat ze in huis hebben.

Ontstaan

De bijzondere samenwerking tussen culturele instellingen is ontstaan vanuit een gezamenlijk doel. Lidy Lathouwers, directeur van UIT in Eindhoven: "Een aantal organisaties hield al enkele jaren op rij op dezelfde dag 'Open huis'. Het gezamenlijke overzicht aan cultuur in Eindhoven is efficiënt, maar er ontstaat ook kruisbestuiving. Daarnaast is de datum van Hallo Cultuur! een mooi moment om aandacht te vestigen op het nieuwe, aankomende seizoen."

De onafhankelijke partij Uit in Eindhoven werd gevraagd te helpen met de coördinatie en communicatie van het programma en met het verder op de kaart zetten van het evenement. Inmiddels is de deelnemersgroep uitgebreid met losse partijen zoals theater- en/of muziekgezelschappen en galerieën.

Waar in Eindhoven normaal vaak de focus ligt op techniek en design, staat de stad nu een hele dag in het teken van cultuur.
- Romy van den Nieuwenhof

Programma

De aftrap met een middagprogramma op het podium van de Catharinakerk heeft duidelijke wortels in Eindhoven: The Massive Rockcity Orchestra, Tigre Blanco, de stadsbeiaardier en stadsdichter zijn aanwezig. De opening beslaat een breed scala aan genres van 27 deelnemers: muziek, theater, exposities, films en workshops.

Samen sterk

Het bijzondere van een gezamenlijke seizoensopening is dat de culturele scene in Eindhoven een dag lang extra aandacht krijgt. Waar in Eindhoven normaal vaak de focus ligt op techniek en design, staat de stad nu een hele dag in het teken van cultuur. Daniel Neugebauer, hoofd marketing bij het Van Abbe museum, beaamt dit. "Het is een waardevol initiatief omdat alle culturele instellingen normaal hun eigen ding doen. Op deze dag krijgen de cultuurliefhebbers in Eindhoven de kans om overal even te kijken. Met de gratis toegang is de drempel heel laag om even binnen te wandelen. Daardoor komen vaste bezoekers van Parktheater ook even bij ons kijken."

Ook Cilia Groothuis van Bibliotheek Eindhoven ziet dit als het grootste voordeel. "Het is een mooi moment waarbij contact wordt gelegd tussen verschillende culturele partners. De samenwerking tussen grote en kleine instellingen is waardevol."

Seizoensprogramma

Hoewel Hallo Cultuur de officiële opening is van het nieuwe seizoen in Eindhoven, is het vooral ook een dag waarbij mensen even binnen wandelen om rond te kijken en niet per se om het nieuwe seizoen te ontdekken. Het nieuwe seizoen is ook niet overal even gedefinieerd en bekend. Culturele ontmoetingsplaats Natlab heeft bijvoorbeeld vooral weekprogramma's die pas laat bekend worden. Ook de bibliotheek heeft wel activiteiten, maar vooral ook een educatieve doelstelling die niet past in een cultureel seizoen. Toch doen ze graag mee aan Hallo Cultuur!, omdat ze graag laten zien dat ze onderdeel uitmaken van het culturele aanbod in Eindhoven.

Uit de route

Pauline Terreehorst, directeur van Natlab, vindt het bezoekersaantal vooralsnog een beetje tegenvallen. "Natlab bestaat nog niet zo lang en ik heb het idee dat we een beetje uit de route liggen. Daarnaast hebben wij geen jaarprogramma dat we kunnen presenteren. We trekken meer bezoekers op ons dagprogramma voor Hallo Cultuur! dan omdat zij het algemene programma willen zien." Op het Hallo Cultuur!-programma van Natlab staat onder andere de Boekiemiddag met Wim Daniëls, die dit jaar ook op de UIT markt in Amsterdam aanwezig is.

Mirjam Sieben van PopEi sluit zich daar bij aan. "Hallo Cultuur! maakt mensen bewust van de cultuur die in eigen stad aanwezig is. Ook verlaagt het de drempel voor een dagje, met name voor de culturele partijen waar normaal gesproken redelijk geprijsde kaartjes voor gekocht moeten worden. Het blijkt wel lastig om centrum én Strijp-S te combineren op één dag. Tijdens de eerste open dag van Strijp-S vorig jaar (Frequentie Strijp-S) een week na Hallo Cultuur! was het bij ons veel drukker."

Het mooie van de Eindhovense cultuursector is voor mij dat het initiatief echt van binnenuit komt.
- Lidy Lathouwers

Meer bezoekers

Op de UIT markt in Amsterdam is het belangrijkste doel dat landelijke culturele instellingen hun nieuwe seizoen en activiteiten kunnen presenteren. In Eindhoven is dit niet zo zeer het geval, omdat veel deelnemers geen duidelijk jaarprogramma hebben en in hun Hallo Cultuur!-programma ook niet erg aansturen op kaartverkoop. Wel is het een goede manier om meer bezoekers binnen te krijgen omdat de betaaldrempel wordt weggenomen. Het Van Abbe museum bijvoorbeeld had vorig jaar twee keer meer bezoekers dan op een normale zondag.

Succes in andere steden

In principe werkt een gezamenlijke opening in elke stad waar genoeg deelnemers zijn. Lidy Lathouwers voegt daar aan toe: "Het mooie van de Eindhovense cultuursector is voor mij dat het initiatief echt van binnenuit komt. Het zijn de deelnemers zelf die willen dat er weer een nieuwe editie komt. Die mitsen en maren bespreken, hun ambities uiten, en vooral zich committeren met een hele positieve drive. Ik denk zeker dat het concept kans van slagen kan hebben in andere steden, maar ook dat je in elke stad op zoek moet gaan naar het specifiek eigene. Een nadeel is dat het evenement kortstondig is maar wel relatief veel kosten heeft. Ik geloof erin dat mensen graag willen zijn in een stad die investeert in kunsten. En vanuit dat welbevinden krijgen economie en innovatiekracht een impuls. Uiteindelijk wordt iedereen er blijer van."

Hallo Cultuur! is op zondag 6 september in Eindhoven. Op de website hallocultuur.nl vind je het volledige programma.

Wil jij reageren op dit artikel?

Contact

Romy van den Nieuwenhof

Romy van den Nieuwenhof

Online marketeer, tekstschrijver, vertaler nl.linkedin.com

Reageren