BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

In het nieuwe boek ‘Eenenveertig brieven van de jonge kunstenaar’ zijn 41 brieven van jonge kunstenaars gebundeld. De in Brabant afgestudeerde beeldend kunstenaars Roos van den Oetelaar en Renée Verberne zijn initiatiefnemers en samenstellers van het boek, dat afgelopen december gepresenteerd werd. Eén van deze 41 brieven mochten wij publiceren op Mestmag.nl. De brief van Jonathan van Doornum lees je hieronder.

Eenenveertig brieven van de jonge kunstenaar. Eenenveertig brieven van de jonge kunstenaar. Bron: Mister Motley

Beste Fox/Mouse/Belt,

 Het bestaan van de jonge kunstenaar is minder romantisch dan veel mensen denken. Mijn dagelijkse routine is doodgewoon. ‘s Ochtends ontbijt ik met een mok zwarte koffie en een aspirientje tegen de kater. Dan spring ik in mijn vieze atelierbroek om precies 750 meter naar mijn atelier te fietsen. Daar werk ik dan tot in de namiddag aan verschillende beelden die staan opgesteld. Na het werken ga ik een rondje hardlopen om mijn gedachten op een rijtje te krijgen. Tussen deze activiteiten door check ik op een bijna neurotische manier continu mijn mail. Ik hoop dan op een antwoord op een aanvraag waar ik op wacht, of een bevestiging dat een voorstel is ontvangen. ‘s Avonds na het avondeten werk ik door aan weer een nieuw voorstel. Daarin schrijf ik dan hoe belangrijk deze kans voor mij zal zijn en hoe uniek mijn werk tot stand komt. Maar helaas schrijven naast mij nog ongeveer achthonderd andere jonge kunstenaars hetzelfde. Jullie kunnen je dus voorstellen dat dit best wel eens wat twijfels veroorzaakt. Er zijn zo veel goede kunstenaars en maar zo weinig kansen. Waarom zouden ze iets zien in dat beeld van mij? Zijn mijn werken echt sterk genoeg? Om deze negatieve gedachtes weg te krijgen blader ik op mijn laptop door een map met afbeeldingen met de naam ‘10 sculpturen’. Deze bevat een verzameling beeldhouwwerken die mij het meest inspireren en motiveren. Autonome werken die zich niet zomaar bloot geven en sterk tot de verbeelding spreken. Daartussen zit ook een afbeelding van jullie. Vanaf het moment dat ik deze voor het eerst zag, ben ik geraakt door de overtuigingskracht en de mysterieuze sfeer die jullie uitademen. Zo zou elk  sculptuur moeten zijn. Iconisch, mysterieus, niet geëngageerd, maar wel altijd actueel.

Er zijn zo veel goede kunstenaars en maar zo weinig kansen. Waarom zouden ze iets zien in dat beeld van mij?
- Jonathan van Doornum

Jullie zijn het mooiste hedendaagse Nederlandse beeldhouwwerk. Er kon daarom dus geen betere afgevaardigde van Nederland naar de Venetië Biënnale gestuurd worden dan de maker van jullie. Als vast onderdeel van zijn oeuvre mochten ook jullie mee. Daar koos hij voor een zeer ongebruikelijke plek. Tussen de pakken pasta’s en potjes pesto lagen jullie wat plompverloren (aan elkaar) op een rode terracotta vloer van een Italiaanse supermarkt. Een stoere zet van hem, een beeld heeft daar veel concurrentie.In werkelijkheid betekent dit een ware strijd tussen kunst en het dagelijks leven. Maar ook dat konden jullie aan.

Tijdens de openingsscène van het Rietveldpaviljoen in Venetië probeerde minister Bussemaker jullie maker met een trucje nog wat woorden te laten spreken voor de toegestroomde internationale pers. Daar toonde hij opnieuw dat het hebben van een vlotte babbel, een neus voor netwerken en een gelikt voorkomen, gelukkig geen criteria zijn voor een succesvolle kunstenaarscarrière. Wat een rustgevende gedachte is dat zeg! Hij keek wat naar de grond, mompelde verlegen en probeerde eigenlijk zo snel mogelijk de deuren van het paviljoen geopend te krijgen. Maar voordat het zo ver was moest eerst minister Bussemaker nog haar visie op de ideale kunstenaar presenteren. Zodra zij de naam van ‘kunstenaar’ meneer Roosegaarde liet vallen, en zijn o-zo-handige en toepasbare lichtgevende wegstrepen, moest ik denken aan jullie maker. Hij zei zoiets als: ‘Maak je werk voor niemand anders dan je zelf, voorkom dat je een veredelde vormgever wordt.’ Het zou het motto van de kunstacademie moeten zijn.

Daar toonde hij opnieuw dat het hebben van een vlotte babbel, een neus voor netwerken en een gelikt voorkomen, gelukkig geen criteria zijn voor een succesvolle kunstenaarscarrière.
- Jonathan van Doornum

Toen ik drie jaar geleden afstudeerde in Zwolle won ik de academieprijs, vervolgens mocht ik zes maanden wonen in een prachtig kasteel in Duitsland en ontving daarna een startstipendium. Een vliegende start zou je kunnen zeggen. Maar toch voelt het soms alsof ik steeds weer terug bij af ben. Vooral als elke sculptuur met smart en pijn op de wereld gezet moet worden. Dit is een lang proces van afwegen en corrigeren, van opbouwen en weer afbreken. Alsof het beeld niet wil bestaan. Het is een emotioneel gebeuren waarbij de hoogtepunten van een gelukt werk euforisch zijn, maar de diepte-punten van een slecht werk, donker en deprimerend kunnen zijn. Als ik soms op straat een oud-studiegenoot tegenkom, wordt er vaak tegen mij gezegd: ‘Het gaat goed met je, nietwaar?’ Een opmerking die waarschijnlijk vooral vleiend bedoeld is, maar waar ik nooit direct een antwoord op kan geven. Helemaal niet als ik de dag daarvoor hard mijn atelierdeur heb dicht geslagen omdat niets die dag mijn vingers uit kwam en alle ideeën door mijn eigen kritische twijfels vakkundig de grond in werden geboord. Waarna ik vervolgens bij thuiskomst ook nog eens een afwijzing van het Mondriaan Fonds op de mat tegenkom. Maar vaak antwoord ik dan maar met een lachje en wat geknik. Een beetje zoals jullie maker bij de opening in Venetië.

Beste Fox/Mouse/Belt, jullie zijn voor mij van grote waarde.  Een waar symbool dat autonomie nog steeds de hoogste waarde is in de beeldende kunst en dat kunst absoluut vrij mag zijn van alle noodzaak en functie. Ik hoop dat jullie naast mij nog vele andere jonge kunstenaars kunnen inspireren en motiveren om door te gaan op de weg die wij ingeslagen zijn. Dat jullie blijven overtuigen als beeld en daarmee ook de zeggingskracht van de kunst onderstrepen. Zodat wij alle twijfels in deze moeilijke tijd naast ons neer kunnen leggen en ons vrij kunnen storten op het maken van functieloos, tegendraads en autonoom werk.

Veel liefs,

Jonathan

----

Het boek is in alle boekwinkels of online te verkrijgen voor €17,50. Wij mogen een exemplaar weggeven. Geef hieronder het juiste antwoord op de vraag
“noem drie kunstenaars waarvan bekend is dat ze brieven schreven” en maak kans!

Noem drie kunstenaars waarvan bekend is dat ze brieven schreven.

Contact

Renée Verberne

Renée Verberne

Zelfstandig kunstenaar reneeverberne.nl
Roos van den Oetelaar

Roos van den Oetelaar

Zelfstandig kunstenaar roosvandenoetelaar.com
Jonathan van Doornum

Jonathan van Doornum

Zelfstandig kunstenaar jonathanvandoornum.nl

Reageren