BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Vanuit het Brabantse Waalwijk begint SLEM na een eerste anderhalf jaar pionieren een internationaal begrip te worden. Het zelfbenoemde innovatie- en educatie-instituut voor schoenontwerp verbreedt haar focus vanaf oktober dit jaar van schoenontwerp naar technologie, trendforecasting en business. Deze vier pijlers vormen samen de basis van een negen maanden lange snelkookpan waarin van internationale studenten meer dan full-time commitment en inzet wordt verwacht. Ondernemerschap staat centraal. "We zoeken mensen met ideeën, niet per se virtuoze ontwerpers.”

Geschreven door: Marjan Kieboom 

SLEM Creative Director Nicoline van Enter SLEM Creative Director Nicoline van Enter Foto: Nadja Pollack 

In SLEM - synoniem voor Shoes, Leather, Education, Museum - moeten het Waalwijkse Leder- en Schoenenmuseum en het innovatie- en educatie-instituut fysiek samenkomen. Nu nog van elkaar gescheiden door een industrieterrein, zullen museum en opleidingsinstituut omstreeks 2017 samen komen aan de huidige SLEM vestiging aan het Raadhuisplein. Afhankelijk van de programmering en invullingen van museum en wensen binnen de opleiding wordt gekozen voor nieuwe architectuur aan het Raadhuisplein. Nicoline van Enter, creatief directeur: ‘Wij willen het beste schoenenfablab ter wereld onderbrengen. Als er iets in de wereld gebeurt met schoenen, moet dat hier zijn. Van ambachtelijk gemaakte schoenen tot 3D-geprinte exemplaren, het is hier mogelijk vanwege de vele fabrieken ter plaatse die ook werkplaatsen bieden en na de verbouwing in het nieuwe onderkomen aan het Raadhuisplein worden ondergebracht.”

De Chinese markt staat voor meer decoratie in schoenontwerp, minder constructie en eenvoud. Het heeft meer weg van theaterontwerp.
- Nicoline van Enter

Waalwijk vs. China

Een week terug uit China voor onderwijs, vertelt Van Enter over de Chinese schoenontwerpers die ze daar onderwijst. Ze lacht over de moeilijke en misschien wel lange weg die ze daar te gaan heeft: ‘Studenten lopen daar nog aan tegen traditie. Ze zijn minder gewend buiten de gebaande paden te denken. In opdrachten wordt heel erg naar elkaar gekeken, zonder dat eigen ideeën een kans wordt gegeven. Daarbij moet alles over de top. De Chinese markt staat voor meer decoratie in schoenontwerp, minder constructie en eenvoud. Het heeft meer weg van theaterontwerp. Hier denken en ontwerpen we veel conceptueler.’ 

De werkplaats van SLEM in het Brabantse Waalkwijk De werkplaats van SLEM in het Brabantse Waalkwijk Foto: Teo Krijgsman 

Langzaam groeien

Terug naar SLEM. Een nieuwe school die eerst naam moet maken volgens Van Enter voordat het grootschaliger onderwijs kan aanbieden. ‘We starten in oktober met twee masterclasses per jaar waarin ondernemerschap centraal staat. De eerste drie maanden krijgen studenten les in Waalwijk om vervolgens drie maanden in China productiemogelijkheden te onderzoeken en in gang te zetten. De laatste drie maanden wordt het individuele bedrijfsplan verder uitgewerkt en wordt de eigen onderneming opgezet.’ Een intensief programma waar het nu niet gaat om grote getale studenten, maar vooral om kwaliteit. ‘We zoeken studenten die gaan voor oprechte vernieuwing en streven naar de functie van incubator. Liever groeien we langzaam naar niveau dan dat we van start gaan met honderd studenten.’ Voor de toekomst sluit Van Enter een PhD opleiding een samenwerking met een Nederlandse Universiteit niet uit, mogelijkheden die nu worden verkend. 

Studenten van SLEM vertellen waarom zij naar Waalwijk zijn gekomen.
Als er iets in de wereld gebeurt met schoenen, moet dat hier zijn.
- Nicoline van Enter

Werken voor Nike

De eerste lichting SLEM studenten blijkt het inmiddels goed te doen in het bedrijfsleven. Al tijdens het eerste masterjaar dat vorig jaar van start ging, meer gericht op design dan ondernemerschap, werden studenten gescout door grote partijen in de schoenenbranche. Zo was daar Leon Witherow, uit Melbourne, die al vanaf dag één vastbesloten was voor Nike te gaan ontwerpen. Zijn werk gethematiseerd rondom de 'urban warrior' werd op Instagram door een ontwerper binnen Nike opgemerkt. Witherow werd benaderd nog voor zijn afstuderen binnen SLEM voor een stage bij Nike en werkt er nu als designer. Zo snel kan het blijkbaar gaan.

'Hier denken en ontwerpen we veel conceptueler.’ 'Hier denken en ontwerpen we veel conceptueler.’ Foto: Judith Sanders

Meaningfull Innovation

De basis voor de nieuwe Masteropzet is bedoeld voor innovators; niet alleen designers, maar juist ook studenten met een achtergrond in business en techniek kunnen zich aanmelden. Uitgangpunt binnen het curriculum is forecasting, naar de toekomst kijken en brede maatschappelijke ontwikkelingen signaleren om die naar schoenen te vertalen. Van Enter: 'Een goed voorbeeld is een Afrikaanse ingenieur die dit jaar gaat starten. Voor het zandvliegenprobleem in Kenia bedacht hij een systeem waarin de Keniaanse bevolking zelf haar schoenen kan printen middels een 3D techniek, waardoor tegelijkertijd plastic afval wordt gerecycled. Dat is nou meaningful innovation, een oplossing met urgentie.' SLEM staat voor het op een vernieuwende manier combineren van de vier pijlers Forecasting, Design, Technology en Business. Maar dat betekent niet dat er geen schoenen ontworpen hoeven worden. Van Enter: 'Je moet weten hoe het ontwerpproces werkt, welke technieken toegepast worden, maar het idee staat voorop. Ben je niet goed in design? Dan huur je daar iemand voor in. Binnen creatieve opleidingen is vaak te weinig aandacht voor samenwerking, hier is dat een must vanaf dag één. In het bedrijfsleven is het niet anders.'

Nu klopt Singapore aan de deur. Ze willen een soortgelijke opleiding opzetten en de samenwerking aangaan.
- Nicoline van Enter

Het nieuwe recyclen

Sustainability is nog een thema waar SLEM zich op focust. 'In constructie' benadrukt Van Enter, 'niet per se in materiaal. In recyclen geloof ik niet, want alles is op de lange duur recylebaar en afbreekbaar. Neem bijvoorbeeld het probleem met leer. Een prachtig materiaal en duurzaam in die zin dat het lang meegaat. Nadeel is alleen dat niemand jarenlang dezelfde schoenen draagt, het is niet realistisch dat te denken. Materialen moeten recycled worden, niet alleen te recyclen zijn. Soms kost recyclen gewoon teveel energie en is weggooien simpelweg duurzamer.' Binnen SLEM is men nu druk met het ontwikkelen van een recyclebare 3D printpasta met leervezel, waardoor lijm geen obstakel meer is in het recycleproces. Van Enter gelooft meer in deconstructie en schoenen die uit elkaar te halen zijn uit een materiaal als bioplastic.

Sustainability is nog een thema waar SLEM zich op focust. Sustainability is nog een thema waar SLEM zich op focust. Foto: Judith Sanders

Booming business

SLEM staat letterijk open voor de buitenwereld. Niet alleen in Waalwijk worden partners gezocht, maar ook binnen de landgrenzen worden partijen benaderd en samenwerkingsmogelijkheden verkend. Met verschillende innovatieve Brabantse bedrijven en universiteiten in Enschede, Eindhoven en Delft is Van Enter al in gesprek. Later dit jaar zullen hieromtrent inhoudelijke seminars gepland worden. Nu klopt Singapore aan de deur. Ze willen een soortgelijke opleiding opzetten en de samenwerking aangaan. Footwear blijkt booming business.

Zie jij jezelf voor SLEM werken? Tot en met de 15e kun je je sollicitatie insturen en maak je kans op het winnen van een SLEM Scholarship voor de master of footwear innovation in januari. 

Wil jij reageren op dit artikel?

Contact

Marjan Kieboom

Marjan Kieboom

Communicatie Stichting Electron Breda electronbreda.com

Reageren