BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Talent moet je koesteren, vinden we in Brabant. Niet zo gek dus dat organisaties in de kunst- en cultuursector, de provincie Noord-Brabant en de vijf grote Brabantse gemeenten de komende vier jaar hoog inzetten op talentontwikkeling in de professionele kunsten. Met een zesdelige artikelenreeks onderzoekt Iris voor Mestmag.nl samen met een talent, een coach en een netwerkpartner wat er nu al aan talentontwikkeling wordt gedaan. Maar vooral ook: wat brengt de toekomst? Vandaag in het eerste deel: beeldende kunst.

Geschreven door Iris van den Boezem

Talentontwikkeling in de beeldende kunstensector? Daaraan werd in onze provincie tot twee jaar terug nog relatief weinig gedaan. Een gat dat ook opviel bij een aantal Brabantse kunstgaleries. Daarom ontwikkelden galerie Pennings, galerie Majke Hüsstege, Luycks gallery en galerie Jan van Hoof samen met bkkc een op maat gemaakt ontwikkeltraject: Jump!. Twee jaar lang begeleidde  iedere galerie twee talenten. Bij schilder en illustrator Lindert Paulussen was dat galerie Majke Hüsstege.

Talent: Lindert Paulussen

“Na mijn afstuderen aan Sint Lucas in Antwerpen had ik nog veel vragen over de werking van de kunstwereld: wie koopt kunst, wat zijn de mogelijkheden qua subsidie en projecten, hoe kom je bij een galerie terecht?  Ik werkte al korte tijd samen met galerie Majke Hüsstege. Toen ze me vroeg om deel te nemen aan Jump! hoefde ik daar niet lang over na te denken. Het leek me een interessant traject, en dus zei ik ja.”

Hoe kijk je er nu op terug?  

“In de afgelopen twee jaar ben ik als maker enorm gegroeid. Zowel in professionaliteit als op het gebied van artistieke kwaliteit. Ik kan nu in twee zinnen uitleggen wat ik doe, wat mijn signatuur is. Dat was me voorheen echt niet gelukt. Daarnaast weet ik nu veel beter hoe de kunstwereld werkt, en hoe ik me daar als maker in kan positioneren. Mogelijkheden zijn er eindeloos, iedereen en niemand kan kunst kopen en er is geen ‘secret handshake club’ om door een galerie opgenomen te worden. Een goed portfolio volstaat.”

Lindert Paulussen aan het werk polygonale loods4 Lindert Paulussen aan het werk in Polygonale loods

Mentor: Galeriehouder Majke Hüsstege

“Ik run mijn galerie niet om er stinkend rijk van te worden. Ik doe het vanuit een passie: ik vind het belangrijk en interessant om dit werk te doen. Een voorname vraag voor mij is: hoe kan ik de kunstenaars ondersteunen? Dus toen bkkc me benaderde voor deelname aan Jump!, besloot ik meteen dat ik mee wilde doen.”

Hoe gaat het met talentontwikkeling in de Brabantse beeldende kunsten?

“Voor alles wat je doet geldt: hoe meer tools je hebt, hoe beter je je kunt ontwikkelen. Dat geldt ook voor de beeldende sector. Maar van de academies krijgen de kunstenaars gewoon niet alle vaardigheden mee die nodig zijn om hun weg te vinden in de kunstwereld van nu. In vergelijking met vroeger verandert je rol als galeriehouder daarom ook, vind ik. Je wordt steeds meer makelaar of adviseur, vertegenwoordiger van de kunstenaars die je onder je hoede neemt.”

Welke veranderingen zijn nodig om talentontwikkeling in de beeldende kunsten nog beter te regelen?

“Ik denk dat met dit eerste Jump!-traject een goed zaadje is geplant. Met de tweede editie van Jump! kan het traject wat mij betreft verder verdiept en verbreed worden. Nu had het traject nog een relatief vaste vorm, terwijl er nog meer maatwerk mogelijk moet zijn. De kunstenaar moet centraal staan. Met de kennis van nu zou ik ook zeggen dat de academies beter moeten worden betrokken bij Jump!. Op die manier kunnen tools ook worden gedeeld met studenten op de opleidingen. Zo wordt het structureel onderdeel van de kunstwereld.”

Majke Hüsstege Majke Hüsstege

Coach: Obras Art

Foundation OBRAS biedt residencies van 3 tot 10 weken voor professionele kunstenaars. In de afgelopen 10 jaar heeft OBRAS 550 residents uit 48 landen ontvangen en een 100-tal culturele evenementen georganiseerd zoals tentoonstellingen, concerten en theaterevenementen.

Tijdens Jump! was Lindert een aantal weken te gast bij Obras Art. Hoe verliep het verblijf?

“In september en oktober 2015 was Lindert Paulussen de jongste van een groep van ongeveer twintig artists-in-residence uit negen landen. Hij schilderde een serie die in de eerste plaats zijn avontuurlijke instelling weergaf. Daarvoor maakte hij nachtwandelingen en bezocht hij marmergroeves en megalytische monumenten.

Tegelijkertijd was het voor hem een studie naar licht. In het donker springt een figuur vanuit een boom naar een lichtvlek onder die boom. De omgeving is te donker om die goed te zien en de lichtplek is te licht om details waar te nemen. Een sprong in het onbekende door een avontuurlijke geest. Zo bestuurdeerde hij de opkomende maan, de handen van iemand die zich optrekt aan een rots en de ruggen van passagiers die in het donker wachten op de bus.”

Wat leerde Lindert tijdens zijn verblijf in Portugal?

“Lindert is leergierig, gevoelig en communicatief. Hij maakte kennis en was in een voortdurende interactie met andere residents. Hij ontmoette kunstenaars van andere disciplines: musici, performers, fotografen, beeldhouwers en een curator. Hij leerde van ze en was een inspiratiebron voor ze. Twee keer gaf hij een artist talk -in het Engels - die indruk maakte op insiders en buitenstaanders.” 

Lindert in AiR Obras in Portugal Lindert in AiR Obras in Portugal

Hoe zag zo'n Jump!-ontwikkeltraject er precies uit? Je leest het in dit artikel van het brabants kenniscentrum kunst en cultuur (bkkc). Hieronder lees je het toekomstperspectief van talentontwikkeling beeldende kunst: 

Voor de tweede editie van Jump! wordt het draagvlak breder: rond de kern met directe begeleiders en contacten voor de talenten komt een ‘flexibele schil’. Daarin zitten musea en presentatieplekken, werkplaatsen en Artist in Residences. Het talent kan met zijn of haar leervraag direct op alle partijen aanspraak maken. Flexibiliteit en maatwerk, dat is daarbij belangrijk. Want de kunstenaar staat centraal.
- Mirjam Emmen, adviseur bkkc

In het Van Abbemuseum werd op 15 september een expertmeeting gehouden over de toekomst van de galerie. De vraag waarover de ruim 70 aanwezige galeriehouders, kunstenaars en beleidsmakers zich bogen was: wat zou de nieuwe rol van de galerie moeten zijn? Anneke van Wolfswinkel schreef er een verslag over.

Wil jij reageren op dit artikel?

Reageren