BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Een kop koffie in een museumcafé, een glas wijn bij de opening van een tentoonstelling of een biertje tijdens een popconcert. De combinatie is niet nieuw, maar culturele plekken voegen steeds vaker een horecagelegenheid toe of breiden deze uit. Redacteur Miranda is met haar achtergrond in horeca nieuwsgierig naar de relatie met culturele plekken en sprak met een drietal voorbeelden in Brabant.

Geschreven door Miranda den Dekker

De Pont Museum in Tilburg is momenteel bezig met een grote verbouwing en uitbreiding van zowel het museum als haar café. Nieuwsgierig naar het waarom sprak ik met Hendrik Driessen, directeur en hoofdconservator van De Pont museum. Hendrik Driessen begint: “Laat ik vooropstellen dat het bij ons geen inkomensgericht besluit is. Uiteraard willen we er geen geld op verliezen, maar het café is er voor de bezoekers van het museum”. De Pont kent haar museumcafé al vanaf het eerste moment. De horeca is altijd in eigen beheer geweest en was een faciliteit voor met name bezoekers van buiten Tilburg, zodat zij in de omgeving niet op zoek hoefden naar een horecagelegenheid.

We willen de verblijfsduur van een bezoek verruimen en een museumbezoek aanbieden als een volledige dag uit.
- Hendrik Driessen

Totaalbeleving

De voornaamste reden voor De Pont om uit te breiden is simpelweg omdat het aantal bezoekers de afgelopen jaren flink is toegenomen. Op drukke momenten en in het weekend is er in het café nauwelijks voldoende capaciteit voor alle bezoekers. Daarnaast vertelt Driessen: “We willen de verblijfsduur van een bezoek verruimen en een museumbezoek aanbieden als een volledige dag uit. Als bezoeker kun je ontspannen na en tijdens je bezoek. Deze totaalbeleving bieden we nu ook al aan, maar wordt nadrukkelijker”. Deze totaalbeleving geldt ook voor kunstenaarsinitiatief Club Solo in Breda. Solo staat voor de vier solotentoonstellingen die zij per jaar organiseren en daarnaast is er - met behulp van een bijdrage uit het Impulsgeldenprogramma van bkkc - een café gebouwd om de clubsfeer te kunnen creëren.

Café van Club Solo in Breda Café van Club Solo in Breda    

Financieel voordeel

Thomas Ritzen is een van de initiatiefnemers en verantwoordelijk voor de bar van Club Solo, die zij in eigen beheer hebben opgezet. Thomas vertelt: “Club Solo draait om de tentoonstellingen en is daarnaast een plek om elkaar te ontmoeten. Het café biedt mogelijkheden tot randprogrammering, zoals lezingen, film- en debatavonden”. Het doel van het Impulsgeldenprogramma is om te investeren in een project dat vervolgens zelf geld kan genereren. Club Solo is afhankelijk van subsidies, maar verdient daarnaast ook geld uit de inkomsten van het café. Horeca kan dus een financieel voordeel zijn voor culturele plekken.

Ontmoeten

Dat horeca ook een manier kan zijn om verschillende culturen bij elkaar te brengen, willen W2 Poppodium en de Willem II Fabriek in ’s-Hertogenbosch laten zien. Henri Broeren is in december aangenomen als interim voor een nieuwe dynamiek vanuit muziek en beeldende kunst. Zijn plan is om deze twee werelden binnen de Willem II Fabriek weer samen te brengen door middel van een ontmoetingsplek. Henri Broeren licht toe: “Het plan is één centrale ingang voor zowel het poppodium als de exposities. Voor alle creatieven in de fabriek wordt het een plek om elkaar te ontmoeten en relaties te ontvangen. Voor het publiek is het een ruimte waar kunst te zien en te koop is, tafels staan om aan te werken, vergaderkamers te huur zijn en een mokken verkrijgbaar zijn om koffie en thee te pakken”.

Tekening nieuwe ontvangstruimte W2 Poppodium en Willem II Fabriek - Reset Architecture (link: www.resetarchitecture.com) Tekening nieuwe ontvangstruimte W2 Poppodium en Willem II Fabriek Reset Architecture
De kunst staat voorop. Daarnaast wil ik het een ontmoetingsplek maken en daarbij is de horeca ondersteunend en essentieel.
- Henri Broeren

Samenwerking in creativiteit

Naast deze ontmoetingsruimte is er ook een plan voor een restaurant met keuken. De horecavergunningen zijn nog niet binnen, maar de verbouwing is al in volle gang. Om de creativiteit binnen het gebouw ook in de horeca terug te laten komen, wil Broeren een stap verder gaan. Hij vertelt enthousiast: “Vorige week heb ik het eerste gesprek gehad met HAS Hogeschool. Het restaurant wordt een plek waar Food Design & Innovation studenten mogen experimenteren”. Het W2 Poppodium kent vele vrijwilligers, ook deze worden betrokken bij de gehele fabriek.

Concurrentie?

Maar naast al deze plekken waar horeca zich binnen de culturele sector uitbreid en toevoegt, is er natuurlijk ook nog het huidige horeca-aanbod. Bovenstaande culturele plekken zien zichzelf niet als concurrentie. Het café van De Pont is en blijft voor bezoekers van het museum. Thomas van Club Solo zegt over de concurrentie: “We onderscheiden ons van de reguliere horeca door ons creatieve aanbod en we zijn niet open als er niets te doen is. Daarnaast hebben we goed contact met omliggende kroegen”. Ook Henri Broeren van Willem II Fabriek ziet zijn plan niet als concurrentie van het huidige aanbod. Hij zegt: “De kunst staat voorop. Daarnaast wil ik het een ontmoetingsplek maken en daarbij is de horeca ondersteunend en essentieel”.

Horeca binnen culturele plekken verandert, maar overal op een eigen manier. De ene keer ondersteunend, een andere keer uitbreidend en soms ook door de financiële voordelen. De verbouwing bij De Pont museum is circa mei afgerond en of de plannen bij de Willem II Fabriek doorgaan, is nog even afwachten.

Ken jij nog meer voorbeelden van culturele plekken met horeca?

Contact

Hendrik Driessen

Hendrik Driessen

Directeur en hoofdconservator De Pont museum depont.nl
Henri Broeren

Henri Broeren

Interim W2 Poppodium en Willem II Fabriek willem2fabriek.nl
Thomas Ritzen

Thomas Ritzen

Kunstenaar en kernlid Club Solo clubsolo.nl

Reageren