BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Hedendaagse vervlechting van design/kunst/horeca/shop komt steeds vaker voor in culturele gelegenheden. Je kent de termen wel: platform, podium of ontmoetingsplaats. Kijk bijvoorbeeld naar de School in Amsterdam, TAC in Eindhoven, de Spoorzone in Tilburg of de Willem II Fabriek in Den Bosch. Eerder kwam Miranda al tot de conclusie dat de combinatie van horeca en cultuur verschillende doeleinden heeft. In sommige gevallen ter ondersteuning maar soms ook ter financiering of als ontmoetingsplek. In het geval van de Kazerne in Eindhoven is hier een mooie symbiose ontstaan. Deze leiden tot groot succes en daarom ging MEST in gesprek met Annemoon Geurts van de Kazerne in Eindhoven.

Geschreven door Saskia Teiken

Kazerne tijdens DDW 2015 Kazerne Eindhoven Fotograaf: Ralph Roelse
De missie is om de betekenis van design en creativiteit onder de aandacht te brengen, we geven hier gestalte aan door een levendige omgeving te creëren door horeca toe te voegen.
- Annemoon Geurts

Reizend pop-up concept

Annemoon en Koen wilden meer dan achter de computer werken aan opdrachten voor klanten en vatten het wilde plan om samen met een bevriende kok iets leuks te doen tijdens de Dutch Design Week. Dit werd hun eerste pop-up concept en gelijk een groot succes. Daarna hadden ze de smaak te pakken en de opvolgende jaren groeide het concept steeds verder uit. Elk jaar weer op een andere plek: van een kas op het lichtplein tot een leegstaand pand van 3000 m² dat nu een bioscoop is. Vanaf 2007 waren ze bezig in samenwerking met onder andere de gemeente om het huidige pand op te knappen tot wat het nu is. Hierdoor konden wel alvast tijdelijke pop-up events gehouden worden.

“De Kazerne is een podium voor de creatieve industrie met de nadruk op design, wat logisch lijkt in de stad Eindhoven. De missie is om de betekenis van design en creativiteit onder de aandacht te brengen, we geven hier gestalte aan door een levendige omgeving te creëren door horeca toe te voegen. De impact is heel anders als je gezellig met vrienden en een drankje kan rondlopen langs de werken in plaats van een klinisch museum.” Dit leidt tot een gestroomlijnd podium waar exposanten en bezoekers de vrijheid krijgen om te maken en te kijken.

Kazerne tijdens DDW 2015 Kazerne tijdens DDW 2015 Fotograaf: LidewijEdelkoort

Combinatie van disciplines

De combinatie van disciplines voegt volgens Annemoon een extra dimensie toe aan de Kazerne: het versterkt elkaar. “De exposities staan voorop en daarnaast zijn er verdiepende activiteiten zoals lezingen en debatten. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld de makers weer in contact brengen met potentiële opdrachtgevers of mensen uit de maakindustrie waar vervolgens weer nieuwe samenwerkingen uit voortkomen.”

Een groot verschil tussen andere podia en de Kazerne is het feit dat er geen ateliers zijn. Wel is er het LAB, dit is meer een virtuele werkplaats waarin creatieven en de Kazerne kunnen samenwerken om tot nieuwe projecten te komen. De ontmoeting kan in principe overal plaatsvinden, uiteraard in de Kazerne maar ook ergens anders.

Er wordt naar gestreefd om de Kazerne zelfvoorzienend te maken, zonder subsidies en fondsen waar nu nog een beroep op wordt gedaan. Waar deze virtuele werkplaats nog minder oplevert draaide het restaurant in het eerste jaar al break-even. Ook een verschil met bijvoorbeeld het TAC is dat de Kazerne meer een netwerkfunctie biedt naar opdrachtgevers en er een andere kwaliteit horeca aangeboden waardoor er ook een ander, meer internationaal publiek geïnteresseerd raakt.

Kazerne Loodsrestaurant Kazerne Loodsrestaurant Fotograaf: Ruud Balk
We geloven in de kracht van ons netwerk en hoe deze kracht zich als een olievlek verspreidt.
- Annemoon Geurts

Bij de meeste exposities nodigt de Kazerne een gastcurator uit die in principe de vrije hand krijgt. “We zorgen er wel voor dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.” Annemoon vindt het zelf ook heel leuk om exposities tot stand te brengen maar het streven is om er hooguit één per jaar zelf te maken om ook de ruimte te geven aan anderen. “In de exposities word vooral gereflecteerd op de actualiteit, dat wat er speelt in de wereld van design en kunst.”

De ultieme tip van Annemoon om een bedrijf zoals de Kazerne op te zetten is: “Beware what you wish for.” Een andere is doorzetten: als er beren op de weg zijn een omweg nemen of even met de beer praten om te kijken of die aan de kant wil. Het is een rollercoaster vanaf de eerste dag dat we hier over spraken maar het is absoluut de moeite waard geweest. Als je maar doorzettingsvermogen hebt en vast blijft houden aan die droom, dan kan het zomaar zijn dat die uitkomt.

Kazerne tijdens DDW 2015 Kazerne tijdens DDW 2015 Fotograaf: Ralph Roelse

Toekomstplannen

Er zijn grootse toekomstplannen voor de Kazerne: “Er wordt nog een hotel gerealiseerd waar je slaapt in design, ook komt er nog een tweede restaurant bij dat nog hoger in de markt staat om ook het hogere culturele publiek aan te trekken.”

De Dutch Design Week waar alles mee is begonnen staat ook weer voor de deur en daar wordt op dit moment dus hard voor gewerkt. Dit jaar wordt groots uitgepakt met 2000 m² aan werk van meer dan tachtig designers. De expositie die nu al te zien is onder de naam ESCAPE met onder andere werk van Studio RUIG word aangevuld met werk van bijvoorbeeld Maarten Baas, Marc Mulders, de genomineerden voor de New Material Award 2016 en Kazerne Young.

Wat is volgens jou het succes van de Kazerne?

Contact

Saskia Teiken

Saskia Teiken

kunstenaar en eigenaar Studio Nyx cargocollective.com
Annemoon Geurts

Annemoon Geurts

Een van de initiatiefnemers van de Kazerne linkedin.com

Reageren