BKKC Mestmag logo Adverteren
Online community voor cultuur in Noord-Brabant

Het Vrijetijdshuis is deze zomer omgedoopt tot VisitBrabant. Vanaf deze maand zijn de medewerkers niet langer gevestigd in Tilburg, maar in de Leerfabriek in Oisterwijk. Waarom een nieuwe organisatie? Maartje vraagt namens Mestmag.nl directeur Heleen Huisjes om uitleg.

Geschreven door: Maartje Vos-Swinkels, Akina Art Projects

Heleen Huisjes Heleen Huisjes directeur van VisitBrabant

Een hoop veranderingen voor VisitBrabant; een nieuwe locatie, een andere naam, zijn de doelstellingen ook veranderd?

'We hebben een heel duidelijke opdracht gekregen, die anders was dan datgene waar Vrijetijdshuis voor stond. We zijn een opvolger van Vrijetijdshuis, maar op een heel andere manier. Het doel van VisitBrabant is om meer toeristen naar Brabant te krijgen, hen meer te laten besteden en hierdoor meer banen te creëren. Onze nieuwe locatie werkt hierin zeer inspirerend.'

Sinds gisteren zijn de toiletten operationeel, dus we zitten echt in een bouwomgeving.
- Heleen Huisjes

De Leerfabriek in Oisterwijk is nog volop in ontwikkeling, ik kan me voorstellen dat dit heel anders werkt dan in een ruimte die helemaal af, clean is?

'Ja dat werkt zeker zo. Deze ruimte hebben we pas begin september in gebruik genomen, sinds gisteren zijn de toiletten operationeel, dus we zitten echt in een bouwomgeving. De Leerfabriek is een broedplaats, een verzamelplek voor creatieve industrie. VisitBrabant is zelf ook in ontwikkeling, we zijn nog niet af. Dit heeft een fijne wisselwerking.'

Leerfabriek in Oisterwijk Leerfabriek in Oisterwijk Foto: Maartje Vos-Swinkels

VisitBrabant wil meer toeristen naar Brabant trekken, waardoor uiteindelijk meer banen ontstaan, welke middelen zetten jullie hiervoor in?

'Er is een nieuwe website en app gemaakt waarmee toeristen hun hele verblijf kunnen plannen. Zij vinden hier onder andere evenementen, hotels en restaurants. Wanneer je een profiel aanmaakt, krijg je bovendien suggesties, gebaseerd op eerdere zoekopdrachten. We denken vanuit zeven onderdelen: Festivals en events, steden en shopping, cultuur, erfgoed en kunst, attractieparken, natuur en outdoor en sport.'

De app van VisitBrabant De app van VisitBrabant

Zorgen jullie zelf voor alle informatie?

'Nee, wij hebben natuurlijk wel diverse databases tot onze beschikking en hebben een intensieve samenwerking ingezet met de gezamenlijke Brabantse VVV’s, maar het succes van de site en app hangt heel erg af van de ondernemers zelf. Alle aanbieders van vrijetijdsproducten kunnen aanhaken en hun locatie of activiteit in de etalage zetten. Zij zullen uiteindelijk degene zijn die ervoor zorgen dat zij zichtbaar zijn. VisitBrabant en de site, app en social media zijn in continue evolutie. Het digitale systeem is door verschillende partijen samen gebouwd, waardoor er minder sprake is van eigenaren en veel meer sprake van gebruikers.'

Met input van en door alle aanbieders uit de Brabantse vrijetijdssector zetten we samen Brabant stevig op de kaart.
- Heleen Huisjes
Visitbrabant Visitbrabant Deze visual wordt door VisitBrabant gebruikt voor hun lancering campagne.

Hoe zorg je ervoor dat ondernemers betrokken raken bij VisitBrabant?

'We hebben aan onze intermediairs (zoals VVV, bkkc, koepelorganisaties) gevraagd welke instellingen en organisaties in hun stad zeker niet mogen ontbreken in onze media. In de kwartiermakersfase hebben we zeker 400 ondernemers en organisaties gesproken. Deze hebben we benaderd via bestaande netwerken, VisitBrabant probeert die netwerken weer aan elkaar te koppelen. Bovenal laten we zien wat we doen, zetten we ons in voor ons doel en hopen we ondernemers te inspireren mee te willen doen. We blijven partijen zelf benaderen, maar inmiddels zijn er ook ondernemers die zichzelf aanmelden. We zijn een inktvlek die zich uitbreidt en willen een laboratorium zijn. Met input van en door alle aanbieders uit de Brabantse vrijetijdssector zetten we samen Brabant stevig op de kaart. We zijn flexibel door ons digitale systeem en het feit dat we nog in ontwikkeling zijn.'

Nou schieten momenteel de Uitagenda’s, cultuurladders en vrijetijdsapps als paddenstoelen uit de grond, wat maakt VisitBrabant anders?

'Voornamelijk het feit dat we Brabant breed werken en als paraplu fungeren. VVV’s werken plaatselijk, Uitagenda’s hebben vooral aandacht voor evenementen en minder voor verblijf en eten en drinken. VisitBrabant koppelt juist al deze informatie. Ons aandachtspunt de komende jaren zijn de shortbreaks, toeristen van buiten Brabant die meerdere dagen blijven, en dus gebruik maken van hotels, Bed & Breakfasts, restaurants, cafés et cetera. Deze mensen willen we bereiken door een aantrekkelijk(er) Brabant te presenteren, via de website, app en social media. Er is een marktanalyse uitgevoerd waaruit blijkt dat Brabant veel dagjesmensen bereikt. Deze groep moeten we natuurlijk blijven faciliteren, maar we richten ons nu op toeristen die langer dan een dag blijven, daar zit volgens ons groeimogelijkheid in. Lokaal en regionaal aanbod van bijvoorbeeld Uitagenda’s moet ook zeker blijven bestaan, wij combineren de informatie en kunnen deze breder verspreiden.'

Zo kunnen we toeristen laten zien dat Van Gogh niet alleen in Amsterdam is te bewonderen, maar ook in Zundert en Nuenen.
- Heleen Huisjes
Visitbrabant Visitbrabant Deze visual wordt door VisitBrabant gebruikt voor hun lancering campagne.

Welke middelen zet VisitBrabant naast het digitale systeem in om Brabant aantrekkelijker te maken?

'We werken aan een gezamenlijke marketingstrategie voor Brabant door bijvoorbeeld jaarthema’s te introduceren. Zo is 2015 uitgeroepen als Van Goghjaar. We organiseren bijeenkomsten voor ondernemers en geven hen tips hoe zij met hun instelling of activiteiten kunnen aansluiten bij het jaarthema. Zo kunnen we toeristen laten zien dat Van Gogh niet alleen in Amsterdam is te bewonderen, maar ook in Zundert en Nuenen. Iedereen is welkom om mee te liften met de marketingmiddelen. Daarnaast heeft VisitBrabant contacten met buitenlandse pers en tour operators en presenteren we Brabant op beurzen in samenwerking met Holland Marketing. Ondernemers kunnen hier gebruik van maken door aan te haken bij een thema of evenement; zij hoeven niet zelf contact te zoeken met buitenlandse pers, maar gaan mee in het geheel.' 

Heleen roept iedereen op om mee te doen, VisitBrabant werkt met een stap-voor-stap model dat constant evolueert en valt of staat bij de deelname van partners. Samen maken we Brabant!

Meer informatie vind je op de website van VisitBrabant.

Wil jij reageren op dit artikel?

Contact

Maartje Vos-Swinkels

Maartje Vos-Swinkels

Cultureel ondernemer De Museumdocent museumdocent.nl
Heleen Huisjes

Heleen Huisjes

Directeur van VisitBrabant twitter.com

Reageren